Vragen en antwoorden over samenwerking Eenhoorn en BeSmart

Op deze pagina heb ik enkele vragen en antwoorden geplaatst, mocht jouw vraag er niet tussen staan. Let me know!

Waarom BeSmart?

Dat was nog best een hele zoektocht en ik heb hierbij gesprekken gevoerd met meerdere partijen. Het ging er hierbij niet alleen om of de werkwijze overeenkomt, de manier van klantbenadering hetzelfde is of dat er een goede klik is. Het moet ook op bedrijfsmatig met elkaar kloppen. In de nieuwe setting word ik voor een gelijk deel partner van BeSmart | Eenhoorn, samen met de 3 andere partners: Daan Heslenfeld, Marvin Koster en Eric van der Ley. Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan een nieuwe website, maar hieronder kun je alvast kennismaken met de nieuwe collega’s.

Verdwijnt de naam Eenhoorn?

Nee, we zijn trots op de naam Eenhoorn. Sinds 1982 is dit een begrip in de financiële dienstverlening geworden en we blijven ook gewoon doorgaan onder deze naam.

Is Eenhoorn verkocht?

Nee, het gaat hier om een Juridische Fusie. In de nieuwe setting is Eenhoorn formeel ‘verdwenen’, maar blijft als handelsnaam gewoon actief. Ik word voor een gelijk deel partner in de nieuwe setting.

Wat doen jullie dan straks?

Financiële planning in combinatie met vermogens- en pensioenplanning. Dit is het enige dat we doen, en willen hier gewoon verrekte goed in zijn. Dit betekent dat we (al een tijdje) geen hypotheekadvies meer doen, maar ook dat we afscheid hebben genomen van levensverzekeringen, arbeidsongeschiktheidsverzekeringen etc. Mochten er polissen lopen via Eenhoorn dan zal er op toekomstige correspondentie een andere naam en telefoonnummer staan. Maar bel mij gerust met vragen, als ik ze niet kan (of mag) beantwoorden breng ik je in contact met de juiste adviseur. De financiële wereld wordt steeds complexer, ik ben ervan overtuigd dat specialisatie in de toekomst alleen maar belangrijker zal worden.

Verandert er iets aan het beleggingsbeleid of duurzaamheid?

Nee.

Ga ik meer betalen of krijg ik minder service?

Nee.

Wat verandert er dan wel?

De relatie met Eenhoorn is een zogenaamde “adviesrelatie”, dit wordt straks een “beheerrelatie”. Om het verschil uit te leggen zal ik eerst een toelichting geven op wat de adviesrelatie inhoudt. De juridische basis hiervoor is het Nationaal regime, vastgelegd in een vrijstelling in de Wft (Wet financieel toezicht) en bedoelt voor kantoren die beperkt beleggingsdiensten verlenen. Denk hierbij aan het adviseren over, en doorgeven van orders. Het Nationaal regime is van toepassing op financiële dienstverleners die op grond van een vergunning mogen adviseren over levensverzekeringen of hypotheken. In het kader van specialisatie ben ik gestopt met het adviseren/bemiddelen in levensverzekeringen en hypotheken. Ik zou dan nog steeds onder Nationaal regime de dienstverlening, ongewijzigd, voort kunnen zetten. Echter blijven de mogelijkheden dan beperkt tot het geven van advies en het ontvangen en doorgeven van orders.

De volgende, logische, stap is van “Nationaal regime’r” naar een beleggingsonderneming. In de Wft is een beleggingsonderneming gedefinieerd als ‘degene die een beleggingsdienst of een beleggingsactiviteit verricht’.

De eisen aan een beleggingsonderneming liggen vele malen hoger dan de eisen aan een Nationaal regime kantoor. Zo is er geen sprake van een vrijstelling, maar is sprake van een vergunning die wordt afgegeven door de AFM. Deze wordt pas afgegeven nadat de beleggingsonderneming is beoordeeld door de Nederlandsche Bank (DNB), onder meer op het voldoen aan de eigen vermogenseis en het toetsingsvermogen. Zowel de AFM als DNB houden doorlopend toezicht op de beleggingsonderneming.

Veel zwaardere eisen…waarom zou je dat willen? Als beleggingsonderneming mag je meer, zo geeft een klant zijn/haar mandaat aan de beleggingsonderneming om binnen een afgesproken kader en beleid handelingen te verrichten aan de beleggingen. En zeker wanneer je als kantoor groeit is een adviesrelatie (Nationaal regime) een bewerkelijke werkwijze, immers moet een klant iedere keer een akkoord geven op een wijziging…hoe klein deze vaak ook is. Door afspraken op deze manier te ‘centraliseren’ is het eenvoudiger maar vooral sneller om een wijziging door te voeren.

Samenvattend, op bedrijfsniveau is het zijn van een beleggingsonderneming veel complexer (en ook duurder) dan gebruik te maken van het Nationaal regime. Hierdoor zou je in z’n algemeenheid kunnen zeggen dat de kwaliteit, betrouwbaarheid en deskundigheid van de dienstverlening verder omhoog zal gaan. En dat zonder dat het duurder wordt 😉

Zit er voor mij een nadeel aan deze samenwerking?

Nee, ik zou niet weten wat. Het wordt niet duurder, de dienstverlening verandert niet, de kwaliteit van dienstverlening zal verder omhoog gaan. En in plaats van alleen Martin staat er een heel team tot je beschikking met meer dan 150 jaar gezamenlijke ervaring.

Hieronder korte voorstelling van de collega's van BeSmart.

Daan Heslenfeld

Oprichter en partner

Daan is exact één dag voor de aanslagen van 2001 begonnen met werken in de financiële wereld. Na zijn studie Bedrijfseconomie heeft hij tot aan 2008 gewerkt als beleggingsadviseur bij een vermogensbeheerder in Amsterdam en heeft vervolgens samen met Marvin de Beleggingsassistent opgericht. Vanaf 2015 heeft hij deze kennis en ervaring kunnen inzetten voor BeSmart Vermogensbeheer waar hij naast relatiebeheer verantwoordelijk is voor de verdere groei van de organisatie.

Marvin Koster

Oprichter en partner

In 2008 heeft hij samen met Daan Heslenfeld het consultancybedrijf De Beleggingsassistent opgericht, waarbij beleggers werden geadviseerd welke vermogensbeheerder het beste bij hun situatie zou passen. Hierdoor heeft hij bij zeer veel vermogensbeheerders een kijkje kunnen nemen in de keuken en alle do’s en don’ts gezien. Vanaf 2015 heeft hij deze kennis en ervaring kunnen inzetten voor BeSmart waar hij naast relatiebeheer verantwoordelijk is voor de verdere groei van de organisatie.

Eric van der Ley

Partner

Eric is 20 jaar geleden bij de eerste internetbeurshandelaar van Nederland, IMG Holland, in de beleggingswereld begonnen. Hierna heeft hij 2 jaar bij Binck Bank gewerkt alvorens hij de overstap maakte naar de vermogensbeheerwereld, waar hij de afgelopen 17 jaar bij 2 verschillende vermogensbeheerders heeft gewerkt. Hij is binnen BeSmart mede verantwoordelijk voor het beleggingsbeleid en relatiebeheer.

Harmke Nieuwdorp

Office Manager

Harmke is sinds 2006 werkzaam geweest bij een vermogensbeheerder als office manager waar zij tevens verantwoordelijk was voor het administratieve traject. Na enkele uitstapjes als secretaresse bij een advocatenkantoor alsmede als commercieel administratief medewerkster in de Automotive sector is ze sinds 2015 weer werkzaam in de financiële sector. Bij BeSmart Vermogensbeheer is Harmke verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van diverse zaken op kantoor waaronder in het bijzonder de cliënt onboarding en het administratieve traject en biedt zij ondersteuning aan het relatiebeheer.

Ronald de Groot

Office Manager

Ronald is sinds eind jaren tachtig werkzaam in de financiële dienstverlening. Het grootste deel van deze periode heeft Ronald bij een tweetal grootbanken als beleggingsadviseur gewerkt, maar de laatste jaren is hij in dienst bij vermogensbeheerders. Sinds 2022 is Ronald actief als officemanager bij BeSmart waarbij hij zich met name bezighoudt met onboarding, administratieve zaken en ondersteuning van de relatiebeheerders.

Annelies de Reus

Compliance Officer

Annelies is bij BeSmart Vermogensbeheer de externe Compliance Officer.