Zoals velen van jullie wel weten zeil ik graag en vind ik mijn werk als financieel planner fantastisch om te doen. Nu zul je misschien denken, ok…prima. Maar laat me uitleggen waar ik de overeenkomsten zie tussen deze twee.
Wanneer je als zeiler een zeiltocht wilt maken, dan bereid je deze tocht zorgvuldig voor. Zo inventariseer je of je alle zaken aan boord hebt, bepaal je de koers, volg je de weerberichten, bekijk je de zeekaarten voor onderweg en verdiep je je in de haven van aankomst. En op het moment dat je volledig overtuigd bent van alles, duw je af en begin je aan de zeiltocht.
Nu heb ik heel wat gezeild in mijn leven en met name als vrijwilliger op De Eendracht heb ik langere tochten gemaakt, en zelden (of eigenlijk beter gezegd nooit) verliep een zeiltocht 100% volgens plan. In enkele gevallen krijg je met materiaalpech te maken, maar een goede voorbereiding en goed onderhoud beperkt dit risico aanzienlijk. Nee, veel vaker was het weer van invloed op het verloop van de tocht. Natuurlijk kijk je vooraf naar de weersverwachtingen, maar deze willen nog wel eens veranderen (lijkt de beurs wel ????).
Zo kan ik me nog een tocht met De Eendracht herinneren van Sint Maarten naar Bermuda, voor deze overtocht hadden we 12 dagen gepland. De eerste dagen…fantastisch weer, we koersten bij ruime wind (windje schuin van achteren) heerlijk comfortabel in het zonnetje recht op Bermuda af. We lagen voor op schema! Na een dag of 2/3 was iedereen al plannen aan het maken voor de gewonnen dagen op Bermuda. De een zou een stad bezoeken en de ander op het strand gaan liggen…plannen genoeg!
Het vervolg laat zich raden, er was verderop een storm ontstaan en de schipper stond voor de keuze, varen we er dwars doorheen of verleggen we de koers enigszins. Dit betekende wel extra zeemijlen (daar ging onze voorsprong) maar zorgde wel voor een rustigere en vooral veiligere reis. De keus was niet moeilijk en de koers werd verlegd. Er werden andere zeilen opgezet om ons voor te bereiden op de storm die komen zou en die kwam! Met 60 knopen wind (bijna windkracht 12) over dek, zaten we bijna tegen orkaankracht aan. Het was best even spannend. Maar ook aan deze storm kwam een einde en na een paar dagen kalmeerde de zee en konden we onze koers weer vervolgen. Het zonnetje begon weer te schijnen, er werd het een en ander gerepareerd en het gewone leven aan boord vervolgde zich weer.
Je voelt de vergelijking met de huidige situatie rondom het coronavirus waarschijnlijk al aankomen, we zitten nu midden in zo’n storm. Misschien dat sommigen zich nu afvragen wat te doen (daar is de emotie angst weer ????) maar realiseer je dat al onze klanten zijn goed voorbereidt tegen deze storm en liggen nog op koers voor hun bestemming. De beleggingsportefeuille voldoet aan alle randvoorwaarden om dit te doorstaan en bij de voorbereiding heb ik, als jullie schipper, ook rekening gehouden met verschillende slecht weer scenario’s.
Ik zie het als mijn taak om je met vertrouwen door deze storm heen te loodsen en om je veilig op je bestemming aan te laten komen.
Overigens sprak ik na de storm met een aantal “opstappers” hoe zij het hadden ervaren, en iedereen was opvallend relaxt. Ja, ze vonden het spannend maar hadden alle vertrouwen in het schip en de bemanning, en niemand had overwogen om maar overboord te springen tijdens de storm. Ze zagen dat de juiste voorbereidingen waren getroffen, het schip in perfecte conditie was en de bemanning getraind was en daarmee rust en vertrouwen uitstraalde. Dit was leuk, maar ook goed, om te horen!
Uiteraard begrijp ik de bezorgdheid in deze periode, en als er behoefte is om weer even de koers en de bestemming helder te krijgen…bel me gerust. Ik werk met alle liefde de financiële planning (en de emmer) bij op basis van de laatste cijfers, deze kunnen we dan vervolgens telefonisch of via de webcam samen doornemen.
Met vriendelijke groet,
Martin Vooijs
En waren we op tijd in Bermuda? Jazeker, twee dagen eerder zelfs. Ook onze schipper had rekening gehouden met slecht weer en had de eerste dagen als buffer gebruikt. Hij wist dat hij wellicht een deel hiervan als wisselgeld zou moeten gebruiken bij slecht weer.